Deel 2 Wat is angst: Tips en triggers

Gepubliceerd op 6 maart 2019 09:33

Ik vroeg jullie in deel 1 om op te schrijven waarvan jullie bang zijn. Dit is hoe ik ben begonnen met mijn angsten aan te gaan. Opschrijven waar ik bang voor ben. Als je iets opschrijft en leest dan merk je eigenlijk hoe irrationeel je angst wel is. Dit word een lang stukje, ik deel een stukje uit mijn persoonlijk verhaal en tips om je angsten aan te pakken! 

Er zijn dingen die ik begon te vermijden (in de mate van het mogelijke)  Ik begon te letten op alles wat mijn angst aanwakkerde; ( triggerde )

  • Gewelddadige films
  • Drama films 
  • Te weinig slaap
  • Drukte thuis
  • Onbegrepen worden
  • Iets lezen of horen over psychische aandoeningen 
  • Slecht nieuws 
  • Negatieve opmerkingen 
  • Kritiek
  • Ruzie
  • Te weinig slaap
  • Piekeren
  • Perfectionisme
  • Over alles controle willen houden
  • Alleen zijn

Al deze dingen gingen vooraf aan een angstaanval of paniekaanval. Ik schreef alles op om patronen te herkennen. 

Eens ik wist wat mijn triggers waren wou ik achterhalen van waar mijn angst kwam. Wat is de reden dat ik angstaanvallen gekregen heb? Ik had nooit eerder last gehad van angst of paniek of hyperventilatie. Toen ik begon met ademhalingsoefeningen op raad van mijn longarts, was het eerste wat de kinesist tegen me zei:" ik kan je aanleren hoe je terug normaal kan ademen, maar je angsten die moet je zelf aanpakken en achterhalen wat jou stress geeft. "

Stress en angst zijn zowat twee dezelfde dingen. Hoe meer ik erover leer en lees hoe duidelijker het word. Stress = angst en angst = stress. 

Stress

Even terug naar mijn eerste angstaanval, een periode van weinig tot geen slaap. Mijn baby was amper 9 weken en ik begon al terug te werken. Mijn lichaam was nog niet in staat zo zwaar fysiek werk te verrichten en in die periode was het ook snikheet, dagelijks 36-40 graden. De hitte werkte op mijn ademhaling, weinig zuurstof in de lucht. Geen slaap omdat de baby heel veel last had van krampjes en haar gehuil was oorverdovend, ik ben hooggevoelig dus geluid komt bij mij kei hard binnen. Daarbij nog zorgen voor mijn twee andere kinderen en niet echt gelukkig met mijn job, zoveel stress werkt op je lichaam. Slapeloosheid werkt op je lichaam. Alles tesamen was een angstaanval een uiteindelijke reactie van mijn lichaam op alles wat vooraf is gegaan. Teveel verandering in een korte periode, geen tijd nemen voor mezelf. Geen voldoende rust nemen na de bevalling. Heel veel stress tijdens de zwangerschap. Geen hulp vragen en gewoon teveel bezig zijn met andere dingen ipv mezelf. 

Al deze dingen veroorzaken stress. Als je niet op tijd gas terugneemt dan gaat je lichaam staken. Je lichaam wil niet meer ook mentaal geraakt alles in de war. Je wil je beste zelf zijn en je wil dat iedereen ziet dat jij het aankan. Maar zonder rust en zelfliefde kan niemand zo een leven aan. Daar moet je aan toegeven. Als je nagaat wat jou stress veroorzaakt en als je duidelijk ziet wat anders zou moeten dan kan je “genezingsprocess” beginnen. 

Ik heb inVechten of vluchten + 5 tips tegen angstaanvallen  al tips gedeeld om om te gaan met Angstaanvallen maar hier deel ik nog een paar:

Voeding:

  • Minder cola
  • Minder koffie (minder cafeïne)
  • Minder chocolade (hoe moeilijk ook)
  • Meer groenten
  • Meer fruit
  • Meer water! (Elke dag 1,5L water) 
  • Meer thee (groene thee, zit vol antioxidanten, twee tassen groene thee per dag)
  • Meer vis 
  • Voedingssupplement b12 en b6 + magnesium beginnen nemen.

Dit is geen dieet, het is niet de bedoeling om te vermageren het is de bedoeling om gezonder te leven. Je voeding is heel belangrijk, wist je trouwens dat een depressie ook het gevolg kan zijn van een bacterie in je darmen? (Meer daarover in een andere blog). Ik ga niet zeggen dat ik nooit meer cola drink of chocolade eet maar met mate. Niet meer zoals ervoor. Na een paar dagen merkte ik trouwens al verschil!

Ontspanning:

Tijd MAKEN voor jezelf. Zoek iets waar jij jezelf in kan laten gaan. Dansles, zangles, Andere hobby’s, maar plan elke week een paar uurtjes voor jezelf in! 

Plannen

Over plannen gesproken, mijn stress verminderde ook toen ik alles op voorhand begon te plannen. Ik was een echt chaos mens, vergat zoveel dingen, alles liep vaak fout omdat ik niet op voorhand plande. Chaos geeft je stress en stress = angst. Dus plan je week op voorhand in! Dit is echt een gouden tip! Ook in het huishouden, ik hou van netheid, met drie kinderen is het bijna onmogelijk alles netjes te houden. Dit werkte op mijn gemoed, maar door een goede planning heb ik meer rust in mijn hoofd en kan ik genieten van een net huis. Als mijn planning een keer in de war loopt door eender welke reden dan zit ik er niet teveel mee in, onverwachtse dingen kunnen gebeuren als je een groot gezin hebt, dus vergeef je zelf als het niet elke week perfect loopt.

Praten

Praat met iemand dat je kan vertrouwen over je angst. Wat er zich in je hoofd afspeelt. Je zal merken dat het opschrijven of vertellen van je angst je doet inzien hoe irrationeel deze is. Je kan ook in therapie gaan, professionele hulp is altijd interessant! Je kan altijd navragen bij je ziekenfonds hoeveel ze ervoor terug betalen als je niet de nodige middelen hebt. Er is altijd een oplossing. 

Offline

Ga even offline van alle social media. Ik heb toen alles even afgesloten. Je ziet iedereen een normaal leven leiden terwijl jij het gevoel hebt dat je aan het verdrinken bent. Social media helpt je niet. Je gaat jezelf vergelijken met iedereen en jezelf nog dieper in de put duwen. Mensen postten enkel hun gelukkige momenten, iedereen heeft slechte dagen of periodes. Vergeet dat niet als je door je social media scrolt. Het is beter om Gwn even pauze te nemen van alle drukte en te werken aan jezelf. 

Beweging 

Wandelen deed mij echt goed. Ik kon zo ook mijn ademhalingsoefeningen goed doen. Fietsen en zwemmen zijn ook goed voor je lichaam en ademhaling. 

Leer jezelf kennen

Het is de laatste tip maar wel de belangrijkste. Wie ben jij? Waar hou jij van? Wat maakt van jou de persoon die je geworden bent? Wat is eigen aan jou? Dit zijn dingen die ik mezelf begon af te vragen. Ik was mezelf kwijt. Ik had mezelf nooit als angstige persoon gezien, ik was wel heel onzeker over mezelf maar angst? Nooit last van gehad. Dus ik vroeg me af, hoe kan dit, dat ik mezelf zo slecht ken. Ik verloor het vertrouwen in mijn lichaam. Door antwoord te zoeken op deze vragen kwam ik erachter dat ik hooggevoelig was. Nog zo een onderwerp waar ik nog nooit over gehoord had. Alles werd heel duidelijk ineens. Ik begon meer en meer te begrijpen van waar de angst kwam en wat ik eraan moest doen. Dat is natuurlijk voor iedereen anders, maar als je deze antwoorden vind dan ben je al goed op weg. 

Ik hoop dat deze tips iemand helpen, al is het maar één persoon, niemand hoeft te leven in angst. Niemand hoeft te leven met onzekerheid. Pak het aan! Neem je leven terug in handen en wees gelukkig. 

Leestip:

HSP - 12 Tips voor de hoogsensitieve persoon

Intens

Chronische hyperventilatie - Vriend of vijand?

Binnenkort een stukje over mijn angstperiode. Hoe ik me voelde en hoe ik de angst ervaarde. Heel persoonlijk en belangrijk om te delen. Zodat iedereen weet dat er een weg is uit die angst put! 

Veel liefs,

Olivia 


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.